Sondaj

Cat timp ati asteptat in vederea consultatiei, ultima data cand ati fost la medic?

 sub 15 min.
 15-30 min.
 31-45 min.
 45 min-1 ora
 O ora si jumatate
 2 ore sau peste

Psihologia experientei constiente. Despre trezirea interioara si maturizarea psihologica
 

Copiii percep diferenţele de sex

Copiii percep diferenţele de sex

Formarea identităţii de gen reprezintă un aspect esenţial al dezvoltării copiilor.

Domnica Petrovai

 

Domnica Petrovai este psiholog, coordonatoare a Centrului Expert, filiala Bucuresti, a Universitatii Babes-Bolyai. Este co-autoarea ghidului „Diferente de gen in cresterea si educarea copiilor“ (CPE, 2004)


Copiii percep diferenţele de sex de la vârsta de aproximativ doi ani. Identitatea de gen se formează prin observarea şi imitarea comportamentelor de gen ale celorlalţi, adulţi sau copii, iar părinţii sunt principala sursă de modelare a comportamentelor de gen. Prin modul în care părinţii oferă feed-back copiilor ei întăresc sau nu anumite tipuri de comportamente.

De exemplu, întăresc pozitiv (aprobă nonverbal sau verbal) activităţile de joc ale copiilor care sunt tipice de gen (jocul unei fetiţe cu păpuşa, jocul unui băiat cu un piese de construcţie) şi pedepsesc nonverbal sau verbal implicarea lor în activităţi care nu sunt tipice genului, cum ar fi repararea unei maşini de către o fată. Astfel îi limitează dezvoltarea aptitudinilor cognitive şi motrice.

Tot aşa, un băiat poate să fie performant în domeniul artistic, fapt care nu îi stopează exprimarea masculinităţii, dimpotrivă, este o expresie a sentimentului de autoeficacitate personală. Părintele are rolul de ajuta copilul în identificarea abilităţilor personale şi în valorificarea acestora. Neidentificarea şi nevalorificarea lor pot avea consecinţe negative asupra copilului: rezultate şcolare scăzute, eşec şcolar, iar pe termen lung, insatisfacţie profesională şi personală.

Mulţi adulţi simt că locul lor de muncă nu este ceea ce îşi doreau de fapt de la viaţa profesională. Aceşti adulţi nu au avut ca tineri sau copii oportunitatea identificării şi valorificării propriilor resurse cognitive care să le permită satisfacţia profesională şi, în consecinţă, implicit satisfacţia personală. Stereotipurile de gen, de tipul fetele sunt potrivite doar pentru anumite slujbe (educatoare, pediatru, vânzătoare, secretară), băieţii pentru alte slujbe (inginer, mecanic, constructor) determină pe termen lung insatisfacţie profesională pentru cei care nu se încadrează în acest tipar.
« inapoi

Articol vizualizat de 5841 cititori


 
 



© Asociatia Info-Sanatate, 2006-2017
    Info-Sanatate este operator de date cu caracter personal nr. 26805