Boli si tratamente
vezi toata lista

Sondaj

Cat timp ati asteptat in vederea consultatiei, ultima data cand ati fost la medic?

 sub 15 min.
 15-30 min.
 31-45 min.
 45 min-1 ora
 O ora si jumatate
 2 ore sau peste

 

Slăbeşte cu Ayurveda

Slăbeşte cu Ayurveda

Vrei să slăbeşti, dar nu faci faţă celei mai noi diete lansate de vreo actriţă sau fotomodel celebru? Nu eşti singura.

Laura Matei

 

Poate o merge înfometarea pentru Victoria Beckham, dar sunt o mulţime de alte femei care optează pentru o abordare mai holistică, mai blândă a ideii de slăbit. Mai nou, vedete ca Madonna, Gwyneth Paltrow, Demi Moore, Christy Turlington sau Sandra Bullock sunt adepte ale dietei ayurvedice.

 

La fel ca şi Cameron Diaz ori Cindy Crawford. Christy Turlington, una dintre primele fotomodelele care au recurs la acest mod de a mânca, a dat jos 10 kilograme (pe care le-a pus la loc, atunci când a renunţat la fumat).

 

Madonna s-a convertit la ayurveda după naşterea lui Rocco, iar veşnic tânăra Demi Moore este o clientă obişnuită a centrului Ayurvedic Chopra din La Jolla, California. Dincolo de Ocean, în Anglia, recent s-au convertit Sting, Sadie Frost, Nicole Appleton şi Patsy Kensit.

 

Ce este ayurveda? Ayurveda, care în sanscrită înseamnă "Ştiinţa vieţii", este un sistem de vindecare holistic originar din India, apărut cu 5000 de ani în urmă. Ayurveda ne învaţă că secretul unei stări perfecte de sănătate emoţionale şi fizice este să urmăm regulile naturii, în special pe cele ale naturii personale sau "prakriti".

 

Conform principiilor ayurvedice, orice în natură, în mediul înconjurător şi în corpurile noastre este influenţat de trei tipuri de energie, numite doshe. Ayurveda împarte oamenii în funcţie de dominanţa a trei forţe interioare: Vata - principiul mişcării, Pitta - principiul metabolic şi Kapha - principiul contactării.

 

Aşadar, cele trei dosha sunt Vata, Pitta şi Kapha. Toţi avem una sau două energii dominante, dar tipul de energie predominant este cel care determină constituţia noastră de bază.

 

Teoria tipurilor de forţă interioară joacă, în Ayurveda, un rol decisiv. Ea reglementează toate procesele care se petrec în corpul uman, în spirit şi în materialitatea lumii. Pentru că trupul nostru poate fi comparat cu o sobă, el are nevoie de combustibil (forţă = kapha), de oxigen (aer = Vata) şi de foc (energie = Pitta). Dar toate într-o proporţie corectă. Pentru ca trupul şi spiritul să acţioneze armonic, aceste trei forţe trebuie să fie egale. Omul trebuie să ştie exact care este cea mai puternică dintre forţele sale interioare, astfel încât, prin alimentaţie şi comportament, să-şi întărească părţile slabe, aducându-le către echilibru.

 

Cum te poate ajuta ayurveda să slăbeşti

În ayurveda, fie că eşti prea slab sau prea gras, este semn că doshele tale sunt în dezechilibru. Toţi suntem născuţi cu câte un tip predominant de dosha şi el determină modul cel mai bun de a fi în echilibru şi de a ne păstra la o greutate optimă. Nu contează neapărat cât mănânci: când energiile se dezechilibrează, întregul sistem, incluzând digestia şi metabolismul, nu mai lucrează cum ar trebui.

 

În ayurveda, un sistem digestiv sănătos este esenţial pentru sănătate. Problemele de greutate apar atunci când digestia este perturbată. Deci, este esenţial să întreţinem "focul" digestiv - denumit agni - arzând: fie că agni este prea slab sau prea iute, aceasta afectează digestia şi asimilaţia. De exemplu, ghimbirul este foarte "cald" şi ajută la accelerarea digestiei când nu este suficient "foc". Buna digestie poate fi păstrată prin ingerarea alimentelor şi condimentelor potrivite doshei tale.

 

În Europa, noi credem că o dietă perfectă ne poate ajuta să slăbim. Ayurveda ne învaţă altceva: ceea ce este aliment pentru un individ poate fi "otravă" pentru altul. Ceea ce este extrem de sănătos pentru Vata, de exemplu cereale cu lapte cald dimineaţa, poate îngreuna stomacul tipului Kapha. Aşadar, dacă vrei să fii slab şi sănătos, este important să mănânci în funcţie de tipul tău constituţional. Când corpul tău se află în echilibru, vei afla şi la ce greutate trebuie să te afli. Dacă ţi-e mereu foame şi ai tot felul de pofte este semn că balanţa ta este dezechilibrată. Dieta ayurvedică te va ajuta să redresezi orice dezechilibru.

 

TEST: Eşti Vata, Pitta sau Kapha?

1. Ce tip constituţional eşti? a) Înalt, slab şi uscăţiv; b) Înălţime medie; c) Robust, îndesat, de înălţime medie, poate puţin peste greutatea normală.

2. Ce tip de piele ai?  a) Rece, uscată, închisă la culoare; b) Curată, moale, lucitoare; c) Palidă, umedă, rece la atingere

3. Ce tip de păr ai?  a) Subţire, închis la culoare, aspru, ondulat sau creţ; b) Fin, moale, curat, inclusiv roşcovan; c) Gros, greu, lucios: tendinţă de îngrăşare.

4. Ce fel de unghii ai? a) Uscate şi friabile; b) Scurte şi tari; c) Moi şi late

5. Cum te face să te simţi stresul? a) Nervoasă, anxioasă şi temătoare; b) Iritabilă, furioasă şi neliniştită; c) Demotivată, încătuşată, la capătul nervilor

6. Care este metoda ta favorită de relaxare?  a) Ai multe preocupări şi-ţi place tot ce este creativ; b) Privitul sau jucatul unui sport, să fii cu prietenii, să porţi discuţii; c) Privitul la tv, cititul, o cină încântătoare

7. Când eşti sub presiune, de ce suferi mai tare  a) Anxietate, insomnii, tensiune; b) Dureri de cap pulsatile, roşeaţă pe piele, accese de nervi, agresivitate; c) Lipsă de încredere, oboseală, depresie.

8. În general, eşti predispus la:  a) Infecţii respiratorii, răceli, probleme de respiraţie, tahicardie, dureri de gât, balonări, constipaţie, crampe; b) Indigestii, dureri de cap şi migrene, dureri de spate, ulcer, dureri de stomac, probleme dermatologice, acnee, rash, inflamaţii, febră, infecţii; c) Balonări, retenţie de apă, probleme digestive, oboseală, colesterol mare, probleme cu sinusurile, catar şi alergii.

9. Cum dormi?  a) Nu trebuie să dormi prea mult, te trezeşti des şi te trezeşti devreme; b) Adormi greu uneori, mai ales când e cald. Totuşi, te scoli încărcat de energie; c) Somnul tău este adânc. Te trezeşti greu dimineaţa.

10. Care dintre următoarele caracteristici te descriu cel mai bine?  a) Ai o minte activă şi eşti predispus la schimbări de dispoziţie; b) Eşti dinamic, iute şi-ţi plac provocările - eşti un lider înnăscut; c) Eşti meditativ, calm, caring, loial, şi întotdeauna gândeşti înainte să acţionezi.

RĂSPUNSURI

Dacă ai scor mare de a) eşti Vata, b) eşti Pitta şi c) eşti Kapha.

 

VATA

Trucuri pentru a-ţi păstra echilibrul: Dormi suficient. Fă-ţi timp să te relaxezi. Practică yoga, înot, ciclism şi stretching.

 

Alimente recomandate:

Legume: sparanghel, sfeclă, castraveţi, morcovi şi cartofi dulci. Mazăre, legume cu frunze verzi, alge. Carne şi peşte: pui, curcan, fructe de mare. Fructe: fructe dulci sau acre ca bananele, fructele de pădure, avocado, struguri, cireşe, lămâi. Lactate: fierbe laptele întotdeauna şi adaugă puţină nucşoară. Bea-l cald. Încearcă laptele de orez sau de migdale. Cereale: făină de orez (basmati, complet, sălbatic), ovăz (gătit), quinoa. Condimente: nucşoară, coriandru, ghimbir, chimen, mărar, scorţişoară, sare, cuişoare, seminţe de muştar. Alimente care te încălzesc: supe calde, cereale fierte. Uleiuri: in, cânepă, susan, măsline, floarea-soarelui, peşte.

 

Alimente de evitat:

Îngheţată, lapte praf şi lapte de soia. Prea multe alimente reci, cum ar fi zaharurile rafinate, cafeaua, ceaiul, tutunul. Alimente foarte condimentate. Carnea de vită. Fructele uscate, mere, pere, rodii crude. Prea multe legume cu păstăi sau crude, în special ceapa. Orzul, porumbul, meiul, hrişca şi secara. Varza de Bruxelles, broccoli, conopida şi varza.

 

PITTA

Trucuri pentru a-ţi păstra echilibrul: Înoată. Practică tehnici de relaxare.

 

Alimente recomandate:

Legume: sparanghel, castraveţi, cartofi dulci, legume cu frunze verzi, dovleac, bame. Carne şi peşte: pui, curcan. Fructe: struguri, lămâi verzi, cireşe, pepene, avocado, nucă de cocos, rodii, mango, mere, fructe de pădure. Lactate: lapte, unt (ghee). Cereale: grâu, orez basmati, orz, ovăz. Condimente: scorţişoară, coriandru, mărar, nucşoară, turmeric (curcuma), ghimbir proaspăt, chimen dulce. Suc de Aloe vera şi apă de trandafiri. Alimente reci, ca fructele şi legumele organice. Alimente dulci, amare sau astringente. Alge - Spirullina, Chlorella. Uleiuri: cânepă, in, măsline, floarea-soarelui şi cocos.

 

Alimente de evitat:

Alimente sărate şi condimentate, chilli şi cayenne. Alcool, cafea, ceai, ciocolată. Iaurtul, brânza, smântâna. Uleiul de susan, migdale şi porumb. Porumb, secară, mei, arahide şi orezul maro. Fructe acre: grepfrut, lămâi şi măsline. Piper, roşii, vinete, cartofi, ceapă crudă, usturoi, ridichi. Păstăi, fără tofu, linte. Carnea de vită, fructe de mare, gălbenuş de ou.

 

KAPHA

Trucuri pentru sănătate: Fă mereu lucruri noi, ca să eviţi rutina, dar şi sport. Nu dormi prea mult. Încearcă să laşi trecutul deoparte.

 

Alimente recomandate :

Legume: sparanghel, vinete, sfeclă, broccoli, varză, morcovi, conopidă, ţelină, usturoi, ghimbir, varză de Bruxelles. Carne şi peşte: carne albă şi fructe de mare. Fructe: mere, pere. Redu consumul de fructe prea dulci sau prea acre - portocale sau banane. Lactate: fierbe laptele înainte de a-l bea, adaugă nucşoară sau scorţişoară. Cereale: porumb, orz, hrişcă, mei. Condimente: toate, mai puţin sarea. Înainte de masă, un strop de ghimbir proaspăt cu câteva picături de suc de lămâie. Alimente uscate, light, calde. Iuţi, amare, astringente - ghimbir, sparanghel, ceai. Miere - 2 linguri pe zi. Toate legumele cu păstăi. Uleiuri: porumb, in, floarea-soarelui.

 

Alimente de evitat:

Drojdia, sarea, brânza, iaurtul, ciocolata, zaharurile rafinate şi făinurile şi alimentele cu mult ulei. Nucile, alimente dulci, sărate şi acre. Tofu - este prea cald. Grâul, orezul şi ovăzul. Bamele, măslinele, roşiile, castraveţii, cartofii dulci. Carnea roşie.

« inapoi

Articol vizualizat de 15869 cititori

MESAJ DE INTERES PUBLIC

 
 
Reteaua Info-Sanatate
Harta Spitale si Centre Medicale
Recomandare video
Dosarul Electronic de Sanatate al Pacientului   Dosarul Electronic de Sanatate al Pacientului

Prezentare pentru medici despre dosarul electronic de sanatate al pacientului.

vezi toate video »


© Reteaua Info-Sanatate, 2008-2017
    Info-Sanatate este operator de date cu caracter personal nr. 26805

   
Adnet