Boli si tratamente
vezi toata lista

Sondaj

Cat timp ati asteptat in vederea consultatiei, ultima data cand ati fost la medic?

 sub 15 min.
 15-30 min.
 31-45 min.
 45 min-1 ora
 O ora si jumatate
 2 ore sau peste

 

Performanţă managerială de excepţie la Sibiu

Performanţă managerială de excepţie la Sibiu

"Sistemul medical românesc trebuie să ajungă din urmă sistemele medicale din lume", declară Ec. Alexandru Mihuţ, Manager Spitalul Clinic de Pediatrie Sibiu.

 

Ce-i lipseşte spitalului dvs.?

Un spital nou cu dotare modernă şi circuitele funcţionale solicitate de lege. Trebuie să explic afirmaţia de mai sus. Spitalul Clinic de Pediatrie Sibiu este spital clinic universitar cu personalitate juridică şi administrativă din 1999, baza clinică pentru Facultatea de Medicină „Victor Papilian“, din cadrul Universităţii "Lucian Blaga" Sibiu, care-şi desfaşoară activitatea multipavilionar, în trei locaţii diferite în municipiul Sibiu.

Activitatea celor trei clinici de specialitate diferite, (Pediatrie, Chirurgie şi Ortopedie Pediatrică şi Infecţioase Copii) este astfel îngreunată mai ales sub aspectul consultaţiilor interdisciplinare, iar mai nou blocajul posturilor neocupate din cauza crizei ne creează mari probleme, atât sub aspectul imaginii spitalului în comunitatea sibiană, cât şi sub aspectul muncii cadrelor medicale care sunt nevoite să-şi desfăşoare activitatea în condiţii de stress tot mai accentuat de la o zi la alta.

Un singur exemplu aş dori să vă dau ca să înţelegeţi mai bine ce am dorit să spun anterior. Compartimentul de Oftalmologie funcţionează de aproximativ doi ani doar cu un medic (1/2 norma) ceea ce este total insuficient la un număr foarte mare de solicitări pentru această specialitate. CPU funcţionează în regim de permanenţă, doar cu cinci medici pediatri titulari pe post la un necesar de 11 medici.

Este cunoscut faptul că specialitatea medicină de urgenţă este încă deficitară la nivel naţional, ceea ce ne afectează şi pe noi. Cu toate acestea, activitatea în compartiment se desfăşoară în condiţii relativ bune, dar nu lipsită de stress şi de nemulţumirile aparţinătorilor care transformă CPU de Pediatrie în medicină de familie mai ales sâmbăta şi duminica, când aceste cabinete sunt închise.

Situaţiile mai sus citate nu pot fi rezolvate de către conducerea spitalului decât după deblocarea posturilor din sănătate şi atunci doar dacă munca personalului medical va fi respectată şi cotată la adevărata valoare.

Ce realizări excepţionale aţi avut?

Ne-am străduit în primul rând să formăm o echipă la nivelul întregului spital, nu numai la nivelul conducerii, printr-o conştientizare permanentă a întregului personal în ceea ce priveşte cheltuirea banului public. Raportul cost - eficienţă a stat în atenţia tuturor şefilor de secţii şi compartimente medicale, banii mai mulţi sau mai puţini, se cheltuiesc după nişte priorităţi foarte bine cunoscute, ceea ce a condus la datorii „0“ în ultimii 8 ani.

Astfel am reuşit să igienizăm în totalitate spaţiile medicale, să asigurăm un design plăcut atât pentru pacienţi şi aparţinători, cât şi pentru personalul angajat. Am încercat ca în nişte clădiri vechi de la începutul secolului XX să asigurăm pe cât a fost posibil circuitele funcţionale necesare unui spital de copii, să asigurăm condiţii optime de muncă personalului medical, să dotăm clinicile cu aparatură medicală de vârf, fie prin achiziţii proprii din fondul de dezvoltare al spitalului, fie prin diverse donaţii şi sponsorizări şi chiar prin aparatura primită de la Ministerul Sănătăţii.

Realizări foarte importante pentru spital şi comunitatea sibiană sunt:

- crearea în cadrul spitalului a unui laborator de cercetare în medicina respiratorie la copil, datorată unui proiect European pe care Universitatea „Lucian Blaga“ Sibiu l-a câştigat ca unitate eligibilă, în valoare de 2,2 milioane Euro, laborator care funcţionează în spaţiile Clinicii de Pediatrie;

- Compartimentul Primiri - Urgenţe, cu o dotare de vârf, care asigură asistenţă medicală de urgenţă pentru întreg judeţul.

Din păcate, blocarea posturilor ne face mari deservicii, deoarece nu putem angaja personal care să exploateze dotarea excepţională a laboratorului de cercetare, nu putem accesa proiecte de cercetare care să aducă venituri pentru funcţionalitatea acestui laborator şi asigurăm cu mari dificultăţi funcţionalitatea Compartimentului Primiri - Urgenţe.

Aţi făcut proiecte cu finanţări europene...

Da. Spitalul Clinic de Pediatrie Sibiu este beneficiarul unui proiect European POSCCE în valoare de 80.000 Euro, care priveşte întărirea capacităţii de management instituţional. Proiectul s-a derulat pe parcursul a 9 luni şi a constat în mod deosebit în realizarea unui soft medical integrat, precum şi în achiziţionarea hardului necesar realizării lui.

Graţie implementării acestui proiect, spitalul este acum în posesia unei fişe electronice a pacientului, care se întocmeşte încă de la internare şi monitorizează absolut toate aspectele medicale ale acestuia, precum şi cele cu privire la costurile din perioada spitalizării.

Fiecare pacient primeşte la internare un cod de bare, prin intermediul căruia toate sectoarele care vin în contact cu acel pacient îl regăsesc automat în baza de date, aceasta ducând la o scurtare foarte mare a timpului privind mişcarea datelor personale. Rezultatele analizelor de laborator, după efectuarea şi validarea lor, ajung automat în baza de date, astfel încât medicul curant să nu mai aştepte ca altă dată biletul cu rezultatele din laborator, proces care altădată, din cauza dispersării secţiilor clinice, necesita mult timp.

Aţi beneficiat de fonduri de la Primărie?

De-a lungul ultimilor 5 ani Primaria Sibiu ne-a alocat fonduri importante din bugetul ei, mai ales pentru reamenajări de spaţii şi igienizări interioare în vederea realizării unor circuite funcţionale optime, cerute de lege. Pentru anul în curs nu au fost alocate fonduri din bugetul local, dar încă mai este timp şi, în eventualitatea unei rectificări bugetare s-ar putea să beneficiem şi noi de ceva fonduri.

Care sunt obiectivele planului dvs. managerial?

- Exercitarea unui management medical şi mai cu seamă administrativ dinamic şi elastic, menit să cunoască permanent realităţile spitalului şi să intevină profilactic mai ales şi, curativ în timp oportun pentru eficientizarea activităţilor dintr-un spital ale cărui secţii clinice sunt dispersate la trei adrese diferite ale oraşului.

- Realizarea unui serviciu modern de primire şi rezolvare a marilor urgenţe, de colaborare interdisciplinară oportună pentru bolnav, de selecţie şi triaj calificat a internărilor către cele 3 secţii clinice ale spitalului;

- Creşterea performanţei laboratoarelor, clinic şi imagistic, şi diversificarea ofertei acestora către comunitate, rentabilizarea utilizării acestora.

Cu ce alte probleme vă confruntaţi?

Personal insuficient în CPU - lipsa medicilor urgentişti, lipsa doctorilor în specialitatea oftalmologie şi ATI, puţini rezidenţi pe chirurgie şi ortopedie pediatrică, finanţarea incompletă în ultimile luni din partea CJAS, care din totalul serviciilor prestate ne decontează doar banii de salarii pentru personal. Speranţa de a mai menţine spitalul nostru o unitate fără datorii este tot mai puţin probabilă.

Ce măsuri puteţi lua pentru a remedia neajunsurile?

Sunt neajunsuri care stau în puterea echipei manageriale să le remedieze, cum ar fi, reducerea cheltuielilor materiale la limita posibilului, dar lipsa personalului medical calificat, deficienţa majoră actuală, deficienţa care creşte tot mai mult presiunea pe personalul existent, creşte oboseala (7 - 8 sau mai multe gărzi pe lună), creşte solicitarea zilnică din partea pacienţilor şi din partea aparţinătorilor.

Personalul medical existent este tot mai obosit şi solicitat nu numai de problemele curente ale pacienţilor, dar mai nou şi de măsuri administrative, cum ar fi înmulţirea până la absurd a tot felul de raportări.

Aveţi nevoie de personal?

Funcţionăm cu o schemă foarte, foarte subţire. Noi abia aşteptăm deblocarea posturilor să putem completa cu personal unele compartimente care funcţionează la cotă de avarie.

Ce-i lipseşte sistemului sanitar din România?

Elaborarea şi recunoaşterea la nivel naţional a ghidurilor şi protocoalelor de boală.
Ce are bun sistemul sanitar din România?

Mai nou hotărârea descentralizării sistemului şi trecerea spitalelor la consiliile locale, care riscă însă să rămână nişte simple măsuri decorative fară transferul în totalitate a banilor colectaţi de CJAS.

Ce aţi schimba la sistemul sanitar?

Mai multă stabilitate legislativă sanitară, o mai mare apreciere a conducătorilor acesteia, precum şi o autonomie lărgită pentru politica de personal a fiecărei instituţii spitaliceşti.

Cum descrieţi relaţia medic-pacient?

|n spitalele de copii, relaţia medic - pacient, eu o văd într-un mod cu totul aparte şi la propriu, şi la figurat. Medicul pediatru are o sensibilitate crescută în ceea ce priveşte relaţia cu pacientul, ştiind foarte bine că un copil conştientizează sau nu, în funcţie de vârstă, ceea ce i se întâmplă în timpul unei consultaţii sau a internării.

Medicul pediatru, cred eu, este un medic de succes numai dacă iubeşte cu adevărat copiii. El poate crea atât în sufletul pacientului, dar mai ales în cel al aparţinătorului o stare de linişte şi de încredere, care asigură însănătoşirea mai rapidă a micuţului, iar aparţinătorul pleacă liniştit că este pe mâinile cele mai bune.

Calmul şi căldura pe care pediatrul o are în cele mai multe situaţii în relaţia cu pacientul, dar mai ales cu aparţinătorul uneori, (şi nu de puţine ori se întâmplă şi aşa) aparţinători surescitaţi de boala copilului, fie că nu acceptă să aştepte la rând crezând că numai copilul lor este atunci în necaz, fie că nu vor sa ştie că şi sistemul sanitar este afectat într-un fel sau altul de criză, se revoltă şi atunci reacţionează neadecvat, apostrofând sau chiar agresând cadrele medicale.

Medicul, în loc sa se ocupe de pacient, trebuie să cheme paza sau poliţia pentru a face ordinea necesară funcţionării cabinetului sau compartimentului de urgenţă.

Ce le transmiteţi colegilor dvs.?

Sunt un optimist incurabil şi sper că totul este trecător, chiar şi criza aceasta. Ca atare, ar trebui să avem răbdare să continuăm să muncim fiecare la locul său de muncă şi mai ales să nu ne dezamăgim bolnavii.

Cum vedeţi viitorul sistemului medical românesc?

Sistemul medical românesc trebuie să ajungă din urmă sistemele medicale din lume atât sub aspectul salarizării şi conştientizării personalului, cât mai ales din punct de vedere al dotării şi asigurării spaţiilor moderne necesare unei foarte bune funcţionalităţi spitaliceşti

« inapoi

Articol vizualizat de 4948 cititori

MESAJ DE INTERES PUBLIC

 
 
Reteaua Info-Sanatate
Harta Spitale si Centre Medicale
Recomandare video
Dosarul Electronic de Sanatate al Pacientului   Dosarul Electronic de Sanatate al Pacientului

Prezentare pentru medici despre dosarul electronic de sanatate al pacientului.

vezi toate video »


© Reteaua Info-Sanatate, 2008-2017
    Info-Sanatate este operator de date cu caracter personal nr. 26805

   
Adnet