Sondaj

Cat timp ati asteptat in vederea consultatiei, ultima data cand ati fost la medic?

 sub 15 min.
 15-30 min.
 31-45 min.
 45 min-1 ora
 O ora si jumatate
 2 ore sau peste

Psihologia experientei constiente. Despre trezirea interioara si maturizarea psihologica
 

Noi abordari terapeutice ale pacientelor informate

Noi abordari terapeutice ale pacientelor informate

Peste 250 de specialisti dermato-venerologie, ginecologie si chirurgie plastică s-au reunit pe 3 octombrie la Bucuresti într-un simpozion.

 

Evenimentul a fost organizat de Solartium Group alături de Societatea Română de Dermatologie si Societatea Română de Ultrasonografie Obstetrică si Ginecologie.

Simpozionul a fost prezidat de Prof. Univ. Dr. Călin Giurcăneanu si Prof. Univ. Dr. Radu Vlădăreanu, iar printre lectori s-au numărat Prof. Univ. Dr. Vlad Tica, Sef Lucrari Dr. Ana-Maria Oproiu, Sef Lucr. Dr. Simona Vlădăreanu, Dr. Alin Nicolescu.

Manifestarea creditată cu 12 puncte EMC a avut un puternic caracter interdisciplinar, în care au fost dezbătute cele mai recente recomandări internationale de protocol terapeutic bazat pe dovezi stiintifice si noile metode de tratament ale unor afecțiuni cu o rată de recidivă foarte mare precum acneea, infecțiile vaginale sau cicatricile patologice. În cadrul simpozionului au mai fost abordate teme precum anemia si infectiile vaginale în sarcina si care sunt riscurile acestora asupra fătului. “Deseori aceste probleme sunt abordate în mod individual de specialistii ginecologi sau dermato-venerologi, de aceea o abordare terapeutică comună si o strategie eficientă de tratament pe termen lung ca rezultat al unei colaborări interdisciplinare sunt aspecte importante pentru siguranta pacientelor din România”, a declarat Dr. Massimo Bonsi, CEO al Solartium Group.

Totodată, cu ocazia acestei întâlniri interdisciplinare facilitată de Solartium Group, cadrele medicale prezente au adresat si provocările cu care se confruntă în abordarea pacientilor cu aceste tipuri de afectiuni: automedicatia, informarea medicală din surse nesigure (internet), complianta la tratament, lipsa controlului medical de rutină, atrăgând atentia asupra faptului ca aceste fenomene afectează relația medic-pacient.

Prof. Univ. Dr. Călin Giurcăneanu (m.pr. dermatologie si venerologie, UMF „Carol Davila”, Spitalul de Urgentă „Elias”, Bucuresti) este de părere că „informatia preluată din alte surse nu este întotdeauna reală si există situatii diferite care necesită o analiză mai mare a problemei. Cea mai bună sursă de informare este specialistul dermatolog care, în cazul unei afectiuni precum acneea, îi cunoaste cel mai bine etiologia si este în măsură să ofere cele mai corecte informatii pacientei care se confruntă cu această problemă. În ceea ce priveste automedicatia, aceasta reprezintă un fenomen extrem de riscant pentru pacienti si, din păcate, principala sursă de informare este internetul. Medicatia trebuie furnizată doar de specialisti si trebuie să fie tintită pe problema pacientului, să se asocieze mai multe tratamente dacă este necesar, totul având ca scop un rezultat terapeutic bun, dar si un profil ridicat de sigurantă a pacientului”.

„Pacientele iau informatia de pe internet, dar le lipseste capacitatea de selectie a celui mai bun tratament. Există mai multe alternative de tratament si mai multe produse, dar nu se cunoaste care este solutia ideală personalizată pentru fiecare pacientă - acesta este rolul medicului în fond - de a personaliza terapia pentru cea mai înaltă eficientă”, a declarat pentru organizatori Prof. Univ. Dr. Radu Vlădăreanu (m.pr. obstetrică-ginecologie, UMF „Carol Davila”, Spitalul de Urgentă „Elias”, Bucuresti).

Prof. Univ. Dr. Vlad Tica (m.pr. obstetrică-ginecologie, Spitalul Clinic Judetean de Urgentă, Constanta) este de părere că, „pe de o parte pacientele informate reprezintă un partener mai bun de discutie, iar pe de altă parte, ele vin cu idei incorecte – si este mai greu să reiei o întreagă argumentatie – în special în acest timp al vitezei. Mai este problema alocării resurselor – pacientele vin deseori cu ideea că ceea ce este posibil pe internet (chiar daca real, în unele situații) este posibil si in situatia concretă a alocării resurselor de care dispune medicul respectiv”, iar o solutie la aceste provocări ar putea fi reprezentată de finantarea sistemului sanitar, astfel încât să poată fi alocat un timp mai mult fiecărui pacient.

Timpul alocat discutiei cu pacientul reprezintă un factor important în asigurarea compliantei la tratament este de părere si Prof. Univ. Dr. Radu Vlădăreanu.

„Din păcate, doar în ultimă instantă pacientele recurg la sfatul medicului, iar medicul trebuie să fie constient că pacientele sunt mult mai informate decât erau acum 3-5 ani. Medicul ar trebui să discute cu pacientele si să detalieze schema de tratament aleasă pentru a ajunge la tratament personalizat si o compliantă maximă”.

Si Dr. Alin Nicolescu (m.pr. dermatologie si venerologie, CMDT Policlinica Roma, Bucuresti) punctează importanta compliantei pacientului. “Nu poti spune pacientului «fă asta pentru că asa vreau eu». Pacientului trebuie să i se explice ce are si de ce îi este recomandată o anumita terapie, în acest fel devine părtas la tratament si îl acceptă mult mai usor. Pacientii care au încercat în prealabil un produs considerat bun, dar nu a avut niciun efect în cazul lor, trebuie să li se explice că a fost administrat incorect într-un stadiu al afectiunii care nu i se potrivea, de aceea este mai indicat să folosească un alt produs”.

“De multe ori pacientele care au o problemă de tip medical trebuie să viziteze mai multi medici pentru a o rezolva, iar deseori după ce cred că au găsit într-un final solutia, problema reapare. În această situatie sunt deseori femeile adulte cu acnee, care ajung să efectueze frecvent tratamente pe perioade lungi cu antibiotice orale sau alte preparate care pot avea efecte adverse pe termen lung, doar din dorinta de a scăpa definitiv de această problemă. În aceeasi situatie sunt si femeile cu infectii vaginale recidivante, de multe ori ajung să-si piardă speranta că poate există o solutie care rezolvă definitiv afectiunea neplacută cu care se confruntă sau devin victime ale «sarlatanilor» de pe internet, care îsi promovează produse scumpe, cu eficientă si sigurantă îndoielnică, dar adevarate panacee universale. În mod clar, încrederea în medici a pacientilor care se confruntă cu aceste probleme se slăbeste treptat după fiecare tratament esuat. De aceea sunt necesare protocoale clinice eficiente, în măsură să rezolve definitiv afectiunile recidivante, utilizând produse farmaceutice de calitate si cu înalt profil de sigurantă pentru sănătate. Pacientii trebuie să stie că uneori un tratament eficient poate să dureze câteva luni sau chiar ani, în functie de tipul afectiunii, dar si specialistii trebuie să fie pregătiti să-si modifice sau să-si îmbunătătească protocoalele terapeutice existente si să se alinieze la noile tendinte internaționale din domeniul medical”, a precizat Dr. Massimo Bonsi, organizator al simpozionului care a oferit contextul favorabil discutiilor cu privire la particularitătile abordării pacientilor în epoca modernă.  

În cadrul simpozionului organizat de Solartium Prof. Dr. Calin Giurcăneanu a concluzionat că, pentru a se asigura succesul tratamentului, „medicul trebuie să fie acceptat de pacient. Dacă medicul nu reuseste să stabilească o relatie bună cu pacientul, atunci aderenta la tratament va fi inexistentă. În viitorul apropiat, stabilirea unei relații bune cu pacientul ar trebui să fie prioritară oricărui medic”.

Solartium Group va continua să sustină educatia medicală si reprezentantii companiei au declarat că doresc să aibă o contributie majoră în alinierea protocoalelor terapeutice locale cu cele internationale, facilitând în acest fel accesul pacientilor si medicilor din România la cele mai recente terapii descoperite în domeniul farmaceutic la nivel mondial.

„Este cel de-al doilea simpozion de acest tip pe care l-am organizat si, tinând cont de succesul pe care l-am avut până acum, dorim să organizăm astfel de manifestări si în alte orase din tară”, a adăugat Dr. Massimo Bonsi.

« inapoi

Articol vizualizat de 1885 cititori


 
 
Reteaua Info-Sanatate
Harta Spitale si Centre Medicale

© Asociatia Info-Sanatate, 2006-2017
    Info-Sanatate este operator de date cu caracter personal nr. 26805