Boli si tratamente
vezi toata lista

Sondaj

Cat timp ati asteptat in vederea consultatiei, ultima data cand ati fost la medic?

 sub 15 min.
 15-30 min.
 31-45 min.
 45 min-1 ora
 O ora si jumatate
 2 ore sau peste

 

Cum să scapi...

Cum să scapi...

Depinde numai de tine să duci o viaţă normală, în care stresul să nu te afecteze. Iată câteva modalităţi de combatere a stresului.

Ovidiu Brazdău

 

Ovidiu Brazdău este psiholog transpersonal si cercetator al experientei constientizarii.


1. Puterea celor doi „T“
Programul NEW START este conceput dintr-un ansamblu de recomandări ale căror iniţiale îi şi dau titlul:
N - nutrition = dieta
E - exercise = exerciţiul fizic
W - water = consumul de apă între mese, duşuri zilnice
S - sun = expunerea la soare
T - temperance = cumpătare
A - air = expunere prelungită în aer liber
R - rest = respectarea orelor de odihnă, introducerea în programul zilnic a unor pauze pentru relaxare
T - trust = credinţa în divinitate.
A. Thorp, autorul acestui program, evidenţiază în special puterea celor doi „T“ pentru păstrarea echilibrului în situaţiile critice. Cumpătarea limitează posibilităţile de evoluţie haotică în plan comportamental, iar credinţa religioasă, pe lângă un rol similar de stabilizare în plan emoţional, contribuie la menţinerea crescută a secreţiei de endorfine, cu rol de stimulare a imunităţii.

2. Creşterea autocontrolului şi a încrederii
Programul „Roy Masters“ consideră că dobândirea sănătăţii şi combaterea stresului se pot face numai prin creşterea autocontrolului şi a încrederii în propriile forţe.
Pentru atingerea acestui scop sunt necesare câteva condiţii:
- sesizarea intrării în situaţia de stres şi cercetarea cauzelor acestuia;
- respingerea tentaţiei de combatere a tensiunii psihice cu ajutorul relaxantelor tradiţionale şi iluzorii (alcool, fumat, sedative etc.);
- aplicarea de exerciţii de relaxare şi de control al emoţiilor negative (însuşite cu ajutorul psihologului).

3. Strategii împotriva gândurilor negre
Programul „Tallis“ se axează pe combaterea gândurilor negative. Sistemul se bazează pe câteva strategii ce pot fi aplicate de către oricare dintre noi, pentru a reduce cantitatea şi mai ales impactul acestor gânduri:
- evitarea generalizărilor negative în situaţiile stresante;
- eliminarea tendinţelor de autoînvinovăţire şi de subapreciere;
- combaterea automatismelor de tipul „Mereu mi se întâmplă!“, „Mereu mi se va întâmpla!“ (referitor la ceva negativ);
- valorizarea succeselor personale;
- autoinsuflarea unei gândiri optimiste („Chiar dacă acum nu am reuşit, mâine poate fi mai bine!“).

4. Decuplarea de la sursa de stres
Programul „Birkenbihl“ îşi propune gestionarea mai eficientă a „energiei de stres“ prin câteva modalităţi practice:
- încurajarea descărcării tensiunii emoţionale negative (aşa-numitul „catharsis“ emoţional);
- practicarea zilnică, chiar pentru o durată scurtă (5-10 minute), a câtorva exerciţii de relaxare (asociate cu „decuplarea“ din contextul activităţii profesionale);
- analizarea cauzelor care au produs situaţii de criză şi evitarea repetării lor;
- practicarea unor activităţi generatoare de „stres pozitiv“ (eustres): ascensiuni montane, muzică, sport, dans etc.;
- retragerea în sânul familiei sau al unui grup restrâns de prieteni buni, practicarea de activităţi plăcute împreună cu aceştia; în relaţia cu partenerul de viaţă, cultivarea eustresului prin tandreţe, erotism şi sexualitate;
- procurarea periodică de „mici bucurii“, practicarea, măcar săptămânal, a unei activităţi „de suflet“, realizarea unor mici proiecte, pe plan personal sau familial, cu şanse certe de reuşită.

5. Exerciţiu de meditaţie antistres
Pornind de la ideea că reacţia noastră la evenimente depinde nu de situaţia în sine, ci de felul în care o percepem, specialiştii în Programare Neuro-Lingvistică au elaborat o tehnică menită să ne ajute în gestionarea situaţiilor stresante.
- Mai întâi de toate, aşezaţi-vă confortabil pe un scaun, într-un fotoliu sau pe canapea. Important este să simţiţi că vă puteţi relaxa.
- Gândiţi-vă acum la o situaţie stresantă cu care urmează să vă confruntaţi în viitorul apropiat; poate fi o discuţie mai delicată cu şeful sau pur şi simplu o sarcină care vă oboseşte sau vă tensionează.
- Imaginaţi-vă în situaţia respectivă şi observaţi ceea ce vedeţi, ceea ce auziţi, ceea ce simţiţi. Observaţi nuanţa şi intensitatea culorilor, luminozitatea, sunetele din jur, temperatura, sentimentele care vă încearcă.
- La pasul următor încercaţi să modificaţi caracteristicile imaginii, făcând-o cât mai agreabilă. Creşteţi luminozitatea, intensificaţi culorile, care vor deveni astfel vii şi calde, reglaţi temperatura la un nivel optim, armonizaţi sunetele din jur. Faceţi toate modificările necesare pentru ca imaginea să devină cât mai vie, cât mai plăcută şi mai reconfortantă.
- Puteţi merge mai departe, imaginaţi-vă în acest nou şi confortabil context, zâmbiţi tonic, energizant, stăpân pe sine şi concentraţi-vă adânc asupra a ceea ce aveţi de făcut.
- Păstraţi această imagine finală în minte şi bucuraţi-vă de experienţa pe care o creează, atât cât vă doriţi.

6. Principii de conduită antistres
- Pune-ţi ordine în obiective!
- Planifică-ţi cât mai bine timpul!
- Fă ceva din plăcere cel puţin o dată pe săptămână!
- Rezervă-ţi în fiecare zi un moment de linişte!
- Păstrează un echilibru între muncă şi recreaţie, între muncă şi familie!
- Dormi 7-8 ore pe noapte cel puţin de 2 ori pe săptămână!
- Foloseşte procedee de relaxare!
- Oferă şi primeşte cu regularitate afecţiune!
- Discută dificultăţile cu ceilalţi!
- Nu uita de umor!
- Gândeşte pozitiv!
- Practică exerciţii fizice cel puţin la sfârşit de săptămână şi, zilnic, mersul pe jos!


« inapoi

Articol vizualizat de 4906 cititori

MESAJ DE INTERES PUBLIC

 
 
Reteaua Info-Sanatate
Harta Spitale si Centre Medicale
Recomandare video
Dosarul Electronic de Sanatate al Pacientului   Dosarul Electronic de Sanatate al Pacientului

Prezentare pentru medici despre dosarul electronic de sanatate al pacientului.

vezi toate video »


© Reteaua Info-Sanatate, 2008-2017
    Info-Sanatate este operator de date cu caracter personal nr. 26805

   
Adnet